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Actualités musicales

samedi 20 février 2014

 

Society for Christian Scholarship in Music : Annual Meeting

February 20-22, 2014, Trinity Christian College, Palos Heights, IL

Call for Papers

The Society for Christian Scholarship in Music seeks proposals for its upcoming annual meeting, which will take place at Trinity Christian College (Palos Heights, IL), February 20-22, 2014.

Individual papers, panels, and lecture recitals on any topic pertaining to music and Christian scholarship are welcome. Individual papers are 25 minutes long; panels (with three people) are one and a half hours; and lecture-recitals, one hour. We invite submissions representing a variety of approaches and perspectives, including history, ethnomusicology, theory and analysis, philosophy and theology, liturgy, and critical theory.

SCSM encourages submissions from current graduate students. A $250 prize will be awarded for the best paper presented by a graduate student at the 2014 meeting.

The Society for Christian Scholarship in Music (formerly the Forum on Music and Christian Scholarship) is an association of scholars interested in exploring the intersections of Christian faith and musical scholarship. We are an ecumenical association, reflecting the world-wide diversity of Christian traditions, and seeking to learn from scholars outside those traditions. As scholars of Christian convictions, we are dedicated to excellence in all our work as musicologists, theorists, and ethnomusicologists. Conference registration is open to all interested persons: undergraduate and graduate students, as well as independent and affiliated scholars. For more information about SCSM and about previous conferences, see www.fmcs.us.

Please send a 250-word abstract for individual papers and lecture recitals, and a 500-word abstract for panels, including all names, affiliation, and contact information. Send submissions or any questions to: scsm.trinity.2014 at gmail.com. The deadline for submissions is October 1, 2013.

Benjamin Britten and Literature: A Conference at UCLA

Thursday, Feb. 20 (Young Research Library 11360)

1:00 Christopher Chowrimootoo (Notre Dame University)
“The Turn of the Screw, or: the Gothic Melodrama of Modernism”

2:00 Arman Schwartz (University of Birmingham)
“Britten without James”

3:00 Ryan Minor (SUNY Stonybrook)
“Songs and Space in Billy Budd”

5:00 Maestro James Conlon

Friday, Feb. 21 (Popper Auditorium, Schoenberg Hall)

1:00 Jonathan Neufeld (The College of Charleston)
“‘So much is confusion!' Britten and the public role of expressive ambiguity”

2:00 Heather Wiebe (King's College London)
“Discovering America: From Paul Bunyan to Peter Grimes”

3:30 Seth Brodsky (University of Chicago)
“Repeating, Remembering, Passacaglia: ‘Weak' Britten”

4:30 Mitchell Morris (UCLA)
“Britten's Middle Ways: Aesthetics of Belief in ‘The Holy Sonnets of John Donne'”

For more information

Drame ou musique ? : Un Pelléas sur le fil

plume Par Frédéric Norac ——

La reprise de la production de Pelléas et Mélisande de 2010 à l'Opéra Comique vient poser une des questions centrales de l'interprétation de cette œuvre profondément atypique de Debussy : celle de la conception vocale. Faut-il traiter le parler-chanter debussyste comme un récitatif tendant à l'arioso ou bien comme une déclamation à la limite du Sprechgesang dont l'orchestre seul assumerait la dimension  musicale ? D'évidence, les artisans de cette production ont choisi la seconde approche, privilégiant le texte et le théâtre sur la musique, avec des résultats, il faut bien le dire, plus ou moins convaincants, selon les moments et les interprètes.

Pelleas opéra comique 2010Pelléas et Mélisande à l'Opéra Comique en juin 2010 © Elisabeth Carecchio.

Ici, l'orchestre semble souvent n'exister que par et pour lui-même, dans un pur hédonisme instrumental, s'enivrant totalement de ses couleurs et oubliant finalement qu'il est là pour aussi valoriser ce qu'il faut bien appeler le « chant » et pas uniquement le drame. C'est particulièrement frappant dans la deuxième partie de l'œuvre où les scènes les plus violentes et les plus tendues conduisent à des excès sonores qui créent une sensation de cacophonie entre fosse et plateau, comme s'il s'agissait de deux discours superposés. Paradoxalement, à force d'articulation, le texte devient souvent incompréhensible parce qu'en rupture justement avec la prosodie musicale qui devrait le soutenir.

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Jean Sébastien Bach : Une suite, deux concertos, et Stéphanie Marie Degand

plume Par Alain Lambert

Soirée musique de chambre pour l'Orchestre de Caen ce mardi, sous la direction de Thierry Maeder au clavecin, dans un grand auditorium bien rempli, avec quelques jeunes et très jeunes auditeurs aussi dans les premiers rangs.  Bach et la promesse de quelques tubes baroques et populaires.

Thierry Maeder Thierry Maeder.

Par exemple la Suite en si mineur avec son ouverture fuguée, son rondeau, son menuet, sa badinerie... et Nicolas Boulis à la flûte traversière en bois, parfois légèrement en retrait.

Toute l'élégance de Bach en sept courts mouvements. Du temps où seuls quelques privilégiés pouvaient l'écouter, les humbles avaient trop de travail en cuisine ou dans les champs alentours.

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ISSN  2269-9910

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Mercredi 19 Février, 2014 23:17

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