rectangle

À propos du site

S'abonner au bulletin
Liste de discussion
collaborations éditoriales

Biographies
Encyclopédie musicale
Discographies
Articles & études
Textes de référence
Iconographie

Analyses musicales
Cours d'écriture en ligne

Petites annonces
Téléchargements

Vu et lu sur la Toile
Presse internationale
Forums et listes

Colloques & conférences
Universités françaises
Universités au monde
Quelques bibliothèques
Quelques Institutions
Quelques éditeurs

Nouveaux livres
Périodiques

Bulletin Officiel
Journal Officiel
Bibliothèque de France
Library of Congress
British Library
ICCU (Opac Italie)
München (BSB)
BN Madrid
SUDOC
Pages jaunes
Presse internationale

bandeau encyclo
S'abonner au bulletin

 A  B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

[ 9e siècle ] [ 10e siècle ] [ 11e siècle ] [ 12e siècle ] [ 13e siècle ] [ 14e siècle ]
[ 15e siècle ] [ 16e siècle ] [ 17e siècle ] [ 18e siècle ] [19e siècle] [20e siècle]

 Écrits anonymes sur la musique
au XVIe siècle

Ad fare contrapuncto
Anonyme XVIe

Ad fare contrapuncto ad videndum sopra el canto piano [...]

Manuscrits

  • Ms. Add. 4920, London, British Library, origine italienne, daté 1510, f. 39v

 

ARABE 040
Anonyme XVIe

Poème de forme muwashshah sur les sentiments qu'inspirent les modes musicaux

Manuscrits

  • Ms. Ar. 2480/2, Bibliothèque de France, f. 19b, daté XVIe siècle

 

L'art science et pratique
Anonyme XVIe

L'art, science et pratique de la plaine musique très subtile, proffitable et familière nouvellement composée en françoys. Moyennant laquelle ung chascun pourra comprendre, practicquer et scavoir par soy mesme et parvenir à grant congnoissance et perfection el la dicte science de musique

Éditions

  • Paris, veuve de Jehan Trepperel v. 1502 (1 exemplaire conservé)
  • Paris, Gaspard Philippe v. 1510 (1 exemplaire conservé)
  • Lyon, Jacques Moderne v. 1557 (1 exemplaire conservé)

    Localisations : F : Paris, Bibliothèque de France ; Versailles, Bibliothèque municipale ; Lyon, Bibliothèque municipale

 

Auditoris optimi
Anonyme XVIe, Allemagne

Auditoris optimi quemadmodum in foro causas discentibus nefs [...]

Manuscrits

  • Ms. Clm 30062 (olim Mus. Mss. 1574), München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande, première moitié XVIe siècle, f. 1-10

 

Aviendo assistido
Anonyme XVIe, Tolède

Aviendo assistido por tiempo de cas [...]

Manuscrits

  • Ms. 38-39, Toledo, Biblioteca Capitular, origine supposée à Tolède, daté de v. 1580, f. A.1-G.6v

 

Benedictus dominus
Anonyme XVIe, Allemagne

Benedictus dominus deus israhel quia visitavit [...] (tonaire)

Manuscrits

  • Ms. Clm 15508, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande, daté 1523, f. 56-49v

Benedictus ou Cantique de Zacharie est chanté ou dit dans la liturgie des heures à l'office des Laudes. Il est extrait de l'Évangile selon saint Luc (1, 68-79).

Voir : Ms. Ms. 42, f. 83, Saint-Dié, Bibliothèque municipale. Transcription par Christian Meyer ; Martin Gerbert, Scriptores ecclesiastici de musica sacra potissimum [3 v..] (I), p. 217

 

Brevid et ad modum
Anonyme XVIe

Brevid et ad modum dilucida in missae canonem…

Éditions

  • Parigi, Carolam Guillard 1548

 

Cantorinus ad eorum
Anonyme XVIe

Cantorinus ad eorum instructionem : qui cantum ad chorum pertinentem breviter at quam facilime discere concupiscunt : et non clericis modo, sed omnibus [...] utilis [...] In quo facilis modus est additus ad discendam manum, ac tonos psalmorum [...]

Télécharger le fac-similé (+ de 8 Mo)

Éditions

  • Venezia, Lucantonio Giunta 1540 (3 exemplaire conservé)
  • Venezia, erede di Lucantonio Giunta 1550. Novissime castigatus, cui etiam addite sunt Letanie. (17 exemplaire conservé)
  • Venezia, eredi di Lucantonio Giunta 1566. Cantorinus pro his, qui cantum ad chorum pertinentem, breviter et quam facilime discere concupiscunt : & non clericis modo, sed omnibus etiam divino cultui deditis, perquam utilis, et necessarius. In quo facilis modus est additus ad discendam manum : ac tonos pslmorum, ut sequens tabula indicabit. Novissime castigatus (17 exemplaire conservé)
  • Localisations
    • A : Wien, Österreichische National Bibliothek
    • B : Bruxelles, Bibliothèque Royale
    • D : Berlin, Staatsbibliothek Preußischer Kulturbesitz ; Regensburg, Proskesche Musikbibliothek ; Wolfenbüttel, Herzog August Bibliothek
    • F : Paris, Bibliothèque de France ; Solesmes, Abbaye St. Pierre
    • GB : Cambridge, Pendlebury Library ; Cambridge, University Library ; Glasgow, Euing Musical Library ; London, British Museum
    • I : Bologna, Biblioteca del Conservatorio (Liceo Musicale ; oggi civico Museo Bibliografico Musicale) ; Firenze, Biblioteca del Conservatorio ; Roma, Biblioteca Casanatense ; Roma, Biblioteca S. Cecilia (Conservatorio) ; Venezia, Biblioteca nazionale Marciana
    • US : Bloomington, Ind., Music Library University of Indiana ; Cambridge, Mass., Houghton library, Harvard Univiversity ; Chicago, Ill. Newberry Library ; Lawrence, Kans., University of Kansas Library ; New York, N. Y., Music Division, New York Public Library ; Rochester, N.Y., Sibley Music Library, Eastman School of Music ; Washington, D.C., Music Division, Library of Congress

Dans Bnf / Gallica

Compendiosam nota doctrinam
Anonyme XVIe, Allemagne

Compendiosam nota doctrinam per medium lignium in quoupsum conficere volueris lineam trahe occultam. Et in principio eiusdem lineae (mesure du monocorde)

Manuscrits

  • Ms. Clm 92, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande, début XVIe siècle, f. 265rv

Éditions

  • MEYER CHRISTIAN, Mensura monochordi. La division du monocorde (IXe-XVe siècles). Paris 1996, p. 181

Bibliographie

  • HALM CAROLUS (KARL, 1809-1882), Catalogus codicum latinorum Bibliothecae Regiae Monacensis. München 1868, (I) p. 19

 

Cum nihil dulcius
Anonyme XVIe

[a] Cum nihil dulcius nihil denique suavissime [...] Musica autem est scientia aquatica docens modum canendi [...] (traité de plain-chant)

[b] Post habitis Musice laudibus que apud Quintilianum [...] (traité de plain-chant et de musique mesurée)

[c] Quid est musica choralis [...] (fragments)

Manuscrits

  • Ms. Clm 30063 (olim Mus. Mss. 1576), München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande, daté d'avant 1575, [a], f. 2-7 ; [b], f. 8-26 & 30-38 ; [c], f. 40v

 

Cum secundum philosophum
Anonyme XIVe

Cum secundum philosophum in libro De celo et mundo [...]

Manuscrits

  • Ms. Lat. 199, Philadelphia, University of Pennsylvania, Charles Patterson Van Pelt Library, origine italienne, XVIe siècle, f. 1-6v

 

Des chansons reduictz en tablature
Anonyme XVIe

Des chansons reduictz en tablature de lut à deux, trois et quantre parties. Avecq une briefve et familière introduction pour entendre par soy mesme à jouer dudict lut. Livre premier

Éditions

  • Louvain, P. Phalèse 1545 (1 exemplaire conservé) ; 1547 (1 exemplaire conservé) [ F : Besançon, Bibliothèque municipale ; GB : London, British Museum

Éditions modernes

  • Microforme et photocopies auprès de la Société Française de Luth, Paris (cote : Brown 15477. T.F., L 6.)
  • Chansons reduictz en tablature de lut a deux, trois et quatre parties. Avecq une briefve et familiaire introduction pour entendre et apprendre par soy-mesmes a jouer dudict lut. — Des chansons & motetz reduictz en tablature de luc, à quatre cincque et six parties. Composés par P. de Teghi. Livre I à III. Introduction d'Henri Vanhulst. Réimpression des éditions de Louvain, Phalèse, 1546, 1547. Minkoff Reprint, Genèv, 1984

 

Discours non plus mélancolique
Anonyme XVIe

Discours non plus mélancolique que divers, de choses mesmement qui appartiennent à notre F : & à la fin la manière de bien & justement entoucher les lucs & guiternes. (attribué aussi à Bonaventure Des Périers, J. Pelletier du Mans, Elie Vinet)

Éditions

  • Poitiers, Enguilbert de Marnef 1557
    • 7 exemplaires conservés : F : Paris, Bibliothèque Mazarine ; Paris, Bibliothèque nationale ; Médiathèque François Mitterrand, Poitiers ;  GB : London, British Museum - Oxford, Bodleian Library - US : Chicago, Ill. Newberry library - Washington, D.C., Music Division, Library of Congress

Attibué à Elie Vinet

 

Dit is een seer schoon Boecxken
Anonyme XVIe

Dit is een seer schoon Boecxken om te leeren maken alderhande tabulatueren wten Discante. Daer duer men lichtelijck mach leeren spelen opt. Clavecordium, luyte, fluyte

Éditions

  • Antwerpen, Jan van Ghelen 1554 (1 exemplaire conservé)

En l'art de cant 7
Anonyme XVIe, Catalogne

En l'art de cant 7 letras en spetie [...]

Manuscrits

  • Ms. 10-III-13, Barcelona, Biblioteca de Catalunya, origine catalane, première moitié XVIe siècle

 

Est igitur musica liberalis
Anonyme XVIe, Allemagne

[a] [Pro aliquali brevi facilique artis musice cognitione aliqua sunt notanda scilicet...] Est igitur musica liberalis scientia veraciterque regulariter canendi [...] (musique mesurée) ; [b] Contra memorem gaudia cape inquit pauper Henricus libro tertius (musique mesurée)

Manuscrits

  • Ms. Clm 26639, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande, XVIe siècle, f. a, 57-58v & b, 59-62

 

Fac lineam occultam
Anonyme XVIe, Allemagne

Fac lineam occultam cuius e tremitates sint puncta f et g [...] (mesure du monocorde)

Manuscrits

  • Ms. Clm 10691, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande, daté 1515-1518, f. 311

Éditions

Bibliographie

  • HALM CAROLUS (KARL, 1809-1882), Catalogus codicum latinorum Bibliothecae Regiae Monacensis. München 1874, (II, I) p. 157-158

 

Genesis 4. Filius Lamech
Anonyme XVIe

[a] Genesis 4. Filius Lamech Tubal pater canentium cithara et organo [...] (fragments avec compilations de Marchett de Padoue et Johannes Tinctoris) ; [b] Brevis admodum in artem canendi introductio [...]

Manuscrits

  • Ms. 4° Cod. Ms. 752, München, Universitätsbibliothek, daté de v. 1520-1530, f. 95-74 & 127-129v

 

Institutio in musicen mensuralem
Anonyme XVIe

Institutio in musicen mensuralem adiectis aliquot regulis ad canendi artem

Éditions

  • Erfurt, Johann Knapp, 25 Kal. Sept. 1513 (7 exemplaire conservés : D : Augsburg, Dominikanerkloster Heilig-Kreuz - Berlin, Staatsbibliothek Preußischer Kulturbesitz - Erfurt, Stadtbibliothek - Freiburg i. B. Universitätsbibliothek - Karlsruhe, Badische Landesbibliothek - Mainz, Stadtbibliothek)

 

Licet musica ipsa magnis
Anonyme XVIe

Licet musica ipsa magnis efferri laudibus [...]

Manuscrits

  • Ms. 9/1010, Madrid, Biblioteca de la Real Academia de la Historia, origine espagnole, seconde moitié XVIe siècle, f. 83-94v

Voir : Gümpel Karl-Werner, Der Toledaner Kapellmeister Bartolomé de Quevedo und sein Kommentar zu der Extravagante « Docta Sanctorum' Johannes XXII », in Gesammelte Aufsätze zur Kulturgeschichte Spaniens. Dans « Spanische Forschungen der Görresgesellschaft» (I / 21), Aschendorff, Münster 1963, p. 297-308 [édition électronique de l'Université d'Indiana]

 

Livre plaisant et très utile
Anonyme XVIe

Livre plaisant et très utile pour apprendre à faire et ordonner toutes tabulatures hors le discant dont et par lesquelles l'on peut facilement et legierement apprendre a jouer sur les manicordion, luc, et flutes

Éditions

  • Antwerpen, G. Vasterman, 12 oct. 1529 (1 exemplaire conservé : E : Sevilla, Biblioteca colombina) ; édition moderne : Frits Knuf, amsterdam 1973.

Voir : Virdung Sebastian. (v. 1465-v. 1530)

 

Monocordum boetii
Anonyme XVIe, Pologne

Monocordum Boetii incipit ab a re omissa gama ut [...] Boetius in Musica dividendo monocordum solum dividit per disdiapason [...]

Manuscrits

  • Ms. 3295, Kraków, Biblioteka Jagiełłonska, origine cracovienne, daté 1563-1564, f. 163v-164

 

Musica humane
Anonyme XVIe

Musica humane vite necessaria (traité de musique mesurée)

Manuscrits

  • Ms. 776, Novacella (Neustift), Biblioteca Conventuale, daté 1502, f. 13r-20v

 

Musica Isidoro diffinitiente
Anonyme XVIe

Musica Isidoro diffinitiente est recta canendi scienda [...] (sur les intervalles et les modes)

Manuscrits

  • Ms. 776, Novacella (Neustift), Biblioteca Conventuale, daté 1502, f. 23-46v

 

Musice modulationis
Anonyme XVIe

Musice modulationis commendatio sicut apotheca est salubris ita musica delectabilis [...] (plain-chant)

Manuscrits

  • Ms. 776, Novacella (Neustift), Biblioteca Conventuale, daté 1502, f. 1r-12v

Éditions

  • GERBERT MARTIN (1720-1793), dans «Scriptores ecclesiastici de musica sacra potis-simum [3 v.]», St. Blasien 1784 ; Hildesheim, Olms 1967, (2) p. 252-253

 

Musica est sciencia liberalis
Anonyme XVIe, Allemagne

Musica est sciencia liberalis modum cantandis artificialiter demonstrans [...] (traité de plain-chant)

Manuscrits

  • Ms. Clm 26803, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande, daté d'avant 1523, f. 218-219v : division de la musique (tableau), clavier de solmisation ; Ut clarius clareant dicta scalam e precedenti parte [...] ; Cantus et modulaminis secundum arsim et thesim [...] ; Règles. Prima regula : a principio alicuius cantus rescipienda primo est clavis signata [...]
  • Ms. Add. 34200, London, British Lirary, origine allemande, daté de v. 1450, f. 41v : Musica est scientia liberalis modum cantandi

Bibliographie

  • HALM CAROLUS (KARL, 1809-1882), & LAUBMANN G., (éd.), Catalogus codicum latinorum Bibliothecae Monacensis. München 1868-1881 (catalogus codicum manuscriptorum Bibliothecae Regiae Monacensis) 1881, (II, IV) p. 212-215

 

Musica est recte modulenti
Anonyme XVIe

Musica [...] Musica est recte modulenti scientia

Manuscrits

  • Ms. 568, Kraków, Biblioteka Jagiełłonska, origine allemande, daté de v. 1465, f. 81

Éditions

  • Deventer, Theodoricus de Borne v. 1515 (1 exemplaire conservé : US : San Marino, Calif., Henry E. Huntington Library and Art Gallery)

 

Musica est facultas differentias
Anonyme XVIe

Musica est facultas differentias acutorum et gravium sonorum sensu et ratione [...] (musique mesurée et plain-chant)

Manuscrits

  • Ms. 8° Cod. 100, Staats- und Stadtbibliothek, Augsburg, origine St-Ulrich et Afra, Augsburg, daté début XVIe siècle, f. 32v-34, ms. ayant appartenu à Bild Veit
  • Ms. 8° Cod. 103, Staats- und Stadtbibliothek, Augsburg, origine, St-Ulrich et Afra, Augsburg, daté début XVIe, f. 181-184v, ms. ayant appartenu à Bild Veit

 

Musica com non modo speculationi
Anonyme XVIe, Allemagne

musica com non modo speculationi verum etiam moralitati conjucta sit [...] (traité de musique mesurée suivi d'un fragment de traité de plain-chant ) Initia pro artis musice ad ejus practicam sunt aliqua praemittenda [...]

Manuscrits

  • Ms. S 83, Bonn, Universitätsbibliothek, origine allemande, daté 1513, f. 44-54v, musica com non modo [...] ; f. 55rv, Pro initia artis (avec tableau de solmisation)

Bibliographie

  • KLETTE A. & STENDER J., Chirographorum in Biblioteca Academica Bonnensi servatorum catalogus (II). Bonn 1858-1876, p. 18-19

 

Musicam id est artem modulatoriam
Anonyme XVIe, Allemagne

Musicam id est artem modulatoriam conspicuo certioris eloquentis aemulo [...]

Manuscrits

  • Ms. 125.6 Quodl. 4° (cat. 4058), Wolfenbüttel, Herzog-August-Bibliothek, origine allemande, XVIe siècle, f. 1r-v,

 

Musica antiquis
Anonyme XVe, Pologne

Musicam antiquis illis temporibus in veneracione fuisse memorie proditum est [...]

Manuscrits

  • Ms. 2616, Kraków, Biblioteka Jagiełłonska, originaire de Cracovie, daté après 1510, f. 2-17v

 

Naturae talis autenticus
Anonyme XVIe, Allemagne

Naturae talis autenticus esse probatur [...] (formules sur les modes)

Manuscrits

    Ms. Clm 27477, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande, XVIe siècle, f. 16v-17, Naturae talis autenticus esse probatur [...] En quoque natura data collatoralibus ut sic [...] In re secun pri sed ter quart explicit in mi [...] Hinc quoque de facili scire poterit [...] Sic bis sex voces retinent nam sepe videmus [...] Primus cum sexto fa sol la semper habeto [...] Septimus et sextus dant fa mi re mi quoque primus [...]

     

Notandum est varios
Anonyme XVIe, Pologne

Notandum est varios extitisse ipsius artis musice inventores [...]

Manuscrits

  • Ms. 96, Poznan, Archiwum Archidiecezjalne, origine cracovienne supposée, daté 1518-1520, f. 13-22

 

Nota que cantando
Anonyme XVIe

Nota que cantando se trouaray nel canto afigurato [...]

Manuscrits

  • Ms. Add. 4920, London, British Library, origine italienne, daté 1510, f. 38-39

 

Noverit igitur officiator
Anonyme XVe

[De accentu capitulorum] Noverit igitur officiator ipsos quatuor accentus [...]

Manuscrits

  • Ms. theol. lat. qu. 82, Berlin, Staatsbibliothek Preußischer Kulturbesitz, daté 1511, f. 12-13v

 

Para inteligencia
Anonyme XVIe, Tolède

Para inteligencia d'estas advertencias se presupone [...]

Manuscrits

  • Ms. 38-38, Toledo, Biblioteca Capitular, origine supposée à Tolède, daté de v. 1580, f. 1.1-11.3v

 

Prima carens cauda
Anonyme XVIe

Prima carens cauda sit longa [...]

Manuscrits

  • Ms. Add. 4920, London, British Library, origine italienne, daté 1510, f. 1

 

Primo dicendum
Anonyme XVIe

Primo dicendum est de regulis antiphonarum [...]

Manuscrits

  • Ms. Add. 19966, London, British Library, originaire de Noyon, France, XVIe siècle, f. 136-143v

 

Primo celi summus
Anonyme XVIe, Allemagne

[a] Primo celi summus philosophorum inquit ignoratis principiis [...] (traité de plain-chant) ; [b] Musica inter ceteras artes vocum dissimillima nec non dulcissima (musique mesurée)

Manuscrits

  • Ms. Clm 24945, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande, première moitié XVIe siècle, f. a, 1-11 & b, 11v-15v

 

Primus tonus ad quintam
Anonyme XVIe, Catalogne

[a] Primus tonus ad quintam, Secundus ad tertiam [...]

[b] Iteratio in cantu nil aliud est [...]

[c] Similis ante similem vel ante majorem [...]

Manuscrits

  • Ms. 78 Mis, Barcelona, Biblioteca de l'Orfeó Catalá, origine catalane, XVIe siècle, [a] [b] [c], f. 5v

 

Principium et ars totius
Anonyme XVIe

Principium et ars totius musicae

Éditions

  • Roma, Battista Panzora 1596 (1 exemplaire conservé) ; s.l., Balthasar Caymox 1700 (2 exemplaire conservé)

Voir : Joannes Franciscus Ferrariensis (v. 1475-v. 1540)

 

Pro brevi ac utili
Anonyme XVIe

Pro brevi ac utili fundamento ad ea que arti recte canendi maxime conducunt dispendiosa [...] praemissa (traité de plain-chant)

Manuscrits

  • Ms. Luneb. 1, Göttingen, Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek, origine allemande, daté de v. 1500, f. 155-159v

 

Prolatione sunt due
Anonyme XVIe

Prolationes sunt due (musique mesurée)

Manuscrits

  • Ms. lat. Cl. VIII, 85 (3579), Venezia, Biblioteca Marciana, origine italienne, daté 1464, f. 89r-91v

 

Quadruvii practici
Anonyme XVIe

Quadruvii practici epitoma arithmetice praxis nova enigmatum invisorum iucundissimorum regule musice aut cantus potius grgoriani traditio planissima speculativa Musica Johannis de Muris metrice conscripta

Éditions

  • Köln, apud predicatores v. 1508 (4 exemplaires conservés : B : Bruxelles, Bibliothèque Royale - F : Paris, Bibliothèque de France - GB : London, British Museum)

 

Quanquam gravissima
Anonyme XVIe, Allemagne

Quanquam gravissima sapientissime pater [...] (traité de plain-chant)

Manuscrits

  • Ms. Mus. ant. theor. B 151 (sup. ms.), Berlin, Staatsbibliothek Preußischer Kulturbesitz, origine allemande, daté début XVIe siècle, f. 1-10v

 

Quia mensurandi regula
Anonyme XVIe

Quia mensurandi regula et precedentibus in diatonico genere[...] Constat igitur in singulo exacordo quatuor tonos diversis notulis [...] (fragments)

Manuscrits

  • Ms. 4° Cod. Ms. 743, München, Universitätsbibliothek, origine autrichienne supposée, daté 1500, f. 127-129v

 

Quid est modus?
Anonyme XVIe

Quid est modus? Est conglutinatio temporum

Manuscrits

  • Ms. Sloane 1585, London, British Library, origine anglaise, XVIe siècle, f. 45v : Quid est musica? Est veraciter scientia canendi [...] ; f. 45v, Quid est modus? Est conglutinatio temporum [...]

 

Quoniam iuxta sentenciam
Anonyme XVIe, Pologne

Quoniam iuxta sentenciam omnium recte philozophantium [...]

Manuscrits

  • Ms. sans cote, Poznan, Biblioteka Prowincji Wniebowziecia Matki Bozej oo. Franciszkanów, originaire de Cracovie, daté 1517-1518, f. 1-26

 

Regule cantus plane
Anonyme XVIe

Regule cantus plane

Éditions

  • Venezia v. 1500 (1 exemplaire conservé : GB : London, British Museum)

 

S'ensuyent plusieurs basses dances
Anonyme XVIe

S'ensuyent plusieurs basses dances tant communes que incommunes : comme on pourra veoyr cy dedans

Éditions

  • Lyon, J. Moderne v. 1535 (1 exemplaire conservé : F : Paris, Bibliothèque nationale) [fac-similé, Minkoff Reprint, Genève 1995]

 

Similiter se habet numerus
Anonyme XVIe, Allemagne

[a] Similiter se habet numerus ad numerum [...]

[b] Nunc de calamorum seu fistularum ad sonos habitudine [...] (mesures de cloches et de tuyaux d'orgue)

Manuscrits

  • Ms. Clm 18695, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande, daté 1529-1531, f. 173v-180

Éditions

  • SACHS KLAUS-JÜRGEN, Mensura fistularum. Die Mensurierung der Orgelpfeifen im Mittelalter. Dans «Schriftenreihe der Walcker-Stiftung für Orgelwissenschaftliche Forschung» (I), Stuttgart 1960, p. 146 (partie de [a])

 

Si naturam cupis scire
Anonyme XVIe

Si naturam cupis scire mentem perlege lector [...]

Manuscrits

  • Ms. Add. 4920, London, British Library, origine italienne, daté 1510, f. 41v

 

The pathway to musicke
Anonyme XVIe

The pathway to musicke, contayning sundrie familiar and easie rules for the readie [...] understanding of the scale, or gamma-ut [...] Whereunto is annexed a treatise of Descant ans certaine tables which doth teach how to remove any song higher, or lower from one key to another, never here to for published

Éditions

  • London, for William Barley 1596 (1 exemplaire conservé : GB : London, British Museum)

 

Tractatus musice
Anonyme XVIe

Tractatus musice cum duodecim capitulis

Éditions

Venezia, L. A. Giunta v. 1500 [relié au début d'un antiphonaire éd. par Francis de Brugge] (1 exemplaire conservé :  P : Coimbra, Bibl. pública)

 

Traicté de musique
Anonyme XVIe

Traicté de musique contenant une théorie succinte pour méthodiquement pratiquer la composition [parfois attribué par erreur à E. Du Caurroy]

Éditions

  • Paris, Adrian Le Roy et Robert Ballard 1583 (1 exemplaire conservé)
  • Paris, veuve R. Ballard et Pierre Ballard 1602 (2 exemplaire conservé)
    • Localisations : F : Paris, Bibliothèque de l'Arsenal - F : Paris, Bibliothèque nationale - Paris, Bibliothèque Sainte-Geneviève

 

Unde ligatura
Anonyme XVIe, Pologne

Unde ligatura est simplicium figurarum pro tractas debitas ordinatio coniunctio [...]

Manuscrits

  • Ms. BOZ 1115, Warszawa, Biblioteka Narodowa, origine varsovienne, daté 1533-1535, f. 25

 

Unisonus quinta octava
Anonyme XVIe

Unisonus quinta octava [...]

Manuscrits

  • Ms. Add. 4920, London, British Library, origine italienne, daté 1510, f. 39v

 

Utilissime musicales regule
Anonyme XVIe

Utilissime musicales regule cuncti pernecessarie planicantus simplicis contrapuncti rerum factarum tonorum seu organorum blualium et artis accentuandi tam speculative practice novissime impresse

Éditions

  • Paris, Jean Petit 1512 (1 exemplaire conservé : I : Roma, Biblioteca dell'accademia dei lincei e Corsiniana)

 

Utilissum gregoriane psalmodie
Anonyme XVIe

Utilissum gregoriane psalmodie enchiridion tonorum artem et regulas aperte demonstrans tractus de arte accentuandi epistolas et evangelias metrice et prosaice a pluribus extracus. Regule quibus oratione missarum, matutinarum et vespararum accentuari debent. Item primi et secundi cantus hymnorum communium. Item cantus : Ite missa est, et Benedicamus Domino, per totum anni circulum. Carmen reciprocum de laudibus mucise ad juvenes

Éditions

  • Paris, D. Maheu v. 1530 (1 exemplaire conservé : B : Bruxelles, Bibliothèque Royale)

 

Verborum notis applicandorum
Anonyme XVIe

[a] Verborum notis applicandorum rationem à musicis turpiter [...]

[b] Quam stulte faciant qui solfizandi rationem [...]

[c] Quae nominibus tria proponuntur

Manuscrits

  • Ms. 6486, Madrid, Biblioteca Nacional, fin XVIe siècle, [a], f. 1-40v ; [b], f. 41-45v ; [c], f. 46v-49

 

Volentem scire artem
Anonyme XVIe, Allemagne

Volentem scire artem musicalem omnem ut sciat [...] (traité de plain-chant)

Manuscrits

  • Ms. Clm 26670, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande, daté 1500-1507, f. 43-45v

 

Was ist Regulata?
Anonyme XVIe, Allemagne

Was ist Regulata ? Regulata is ain gesanng nach den Regulis unnd gewissen praeceptis [...] (traité de plain-chant et de musique mesurée)

Manuscrits

  • Ms. HB XVII 26, Stuttgart, Württembergische Landesbibliothek, origine allemande, daté 1560, f. 1-84

Éditions

  • DENK RUDOLF, Musica getutscht. Deutsche Fachprosa des Spätmittelalters im Bereich der Musik. Dans «Münchener Texte und Untersuchungen zur Deutschen Literatur des Mittelalters (69), München, Zürich» 1981

Bibliographie

  • GOTTWALD CLYTUS, Codices Musici. Die Handschriften der Würtembergischen Landesbibliothek Stuttgart (II), die Handschriften der ehemaligen königlichen Hofbibliothek (6,1). Wiesbaden 1965

 

What is Mensural music?
Anonyme XVIe, Grande Bretagne

What is mensural music ? Music mensural [...]

Manuscrits

  • Ms. Add. 4911, l London, British Library, origine écossaise, daté de v. 1540, f. 1-129

Voir : Ornithoparchus Andreas (v. 1490-vers 1555)

© musicologie.org 2008