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Théoriciens anonymes de la musique
XVe siècle
Écrits relatifs à la musique ( 580-1764) : Index chronologique

1. de «Musica manualis cum tonale» à «Dictis super addenda diligenter»
2. de «Dicunt multi » à «M.J.C. de modo»
3. de «Modus cantandi versiculum » à « Pri re la. Se re fa »
4. de « Primo dividatur » à « Ze lernen dy figurlichen musica »

Ab ff qui habet
Anonyme XVe, Allemagne

  1. Ab ff qui habet locum prime magade [...]

Manuscrits

  • Ms. 568, Kraków, Biblioteka Jagiełłonska, origine allemande, daté des années 1465, f. 80-80v (f. 80v: tableau de solmisation et définition des intervalles)

Éditions

  • MEYER CHRISTIAN, Mensura monochordi. La division du monocorde (IXe-XVe siècles). Paris 1996, p. 182

 

Ad faciendam scalam
Anonyme XVe

Ad faciendam scalam clavicordii intercisam [...] (v. 1467-1471)

Manuscrits

  • Ms. I.Q.43, Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, fin XVe siècle, f. 138v

Éditions

  • MEYER CHRISTIAN, Mensura monochordi. La division du monocorde (IXe-XVe siècles). Paris 1996, p. 229

 

Accentuandi regularis modus
Anonyme XVe

Accentuandi regularis modus [...]

Manuscrits

  • Ms. Add. 16900, London, British Library, origine allemande, fin XVe-début XVIe siècle

 

Adhuc est alia maxima
Anonyme XVe, Autriche

  • Adhuc est alia maxima et perfectissima medietas [...] (division harmonique)

Manuscrits

  • Ms. Clm 19850, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine suposée à Wien, daté 1447, f. 7

 

Ad inviendum
Anonyme XVe

Ad inveniendum veras falsetas seu semitonia vera [...]

Manuscrits

  • Ms. I.Q.43, Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, fin XVe siècle, f. 138

Éditions

  • MEYER CHRISTIAN, Mensura monochordi. La division du monocorde (IXe-XVe siècles). Paris 1996, p. 223

 

Ad laudandum Deum
Anonyme XVe

Ad laudandum Deum trinum et unum [...]

Manuscrits

  • Ms. B. 12, New York, Pierpont Morgan Library, origine anglaise, début XVe siècle. f. 73v-76

 

Ad notitiam artis
Anonyme XVe, Bohême

Ad noticiam artis musice pervenire cupientibus [...]

Manuscrits

  • Ms. M CII 1 (1461), Praha, Prazkéo hradu, knihovna metropolitní kapituly, originaire de Bohême, première moitié XVe siècle, f. 50-57v

 

Ad sciendum artem discantus
Anonyme XVe

Ad sciendum artem discantus [Ars discantus secundum Johannem de Muris] [Contrapunctus secundum magistrum Johannem de Muris est facere]

Manuscrits

  • Ms. 70 (71), Gent, Universiteitsbibliotheek, origine gandoise, daté 1503-1504, f. 34r, Bestia non cantor qui non canit arte usu [...]
  • Ms. Add. 22315, London, British Library, manuscrit d'origine italienne copié par Nicola Burzio, daté après 1473. f. 6
  • Ms. Egerton 2954, id., origine italienne, daté 1430 au plus tôt. f. 23-26

Éditions

  • COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805-1876), dans «Scriptorum de musica medii aevi novam seriem a Gerbertina» [4 v.]. Durand, Paris 1864-1876; Olms, Hildesheim 1963, (III) p. 68-113
  • GERBERT MARTIN (1720-1793), dans «Scriptores ecclesiastici de musica sacra potis-simum [3 v.]», St. Blasien 1784; Hildesheim, Olms 1967

Voir: Johannis de Muris (1290-1350)

 

Ad veram notitiam
Anonyme XVe, Italie ou France

Ad veram notitiam habendam de omnibus tonis [...]

Manuscrits

  • Ms. 2/67 ( IV 30), Bergamo, Biblioteca Civica, origine française ou Italienne, XVe siècle, f. 256v,

 

A gravis atque levis
Anonyme XVe, Allemagne

[a] A gravis atque levis includunt clima secundi [...] ; [b] Consors trinitatis sancte [...] ; [c] Nota more secularium quo ad antiphonas primus tonus habet [...]

Manuscrits

  • Ms. 98 th. 4°, Regensburg, Bischöfliche Zentralbibliothek, Proskesche-Musikbibliothek, origine allemande, daté 1457-1476, [a], f. 251; [b], f. 253-254 & 256; [b], f. 254-257

Éditions

  • GERBERT MARTIN (1720-1793), dans «Scriptores ecclesiastici de musica sacra potis-simum [3 v.]», St. Blasien 1784; Hildesheim, Olms 1967, (3) p. 434-437 [c]

 

Alia si vis incipere discantum
Anonyme XVe

Alia si vis incipere discantum [...]

Manuscrits

  • Ms. 410 II, Cambridge, Corpus Christi College, origine anglaise, seconde moitié XVe siècle, f. 9v

 

Altior est prima
Anonyme XVe

Altior est prima nota que tractum dat [...]

Manuscrits

  • Ms. O.9.29 (1441), Cambridge, Trinity College, origine anglaise, daté 1416 (aussi 1460), rédigé par John Wilde, traité signé Robert de Brunham, (f.) b

 

Anima juvenis rationalis
Anonyme XVe

Anima juvenis rationalis [...]

Manuscrits

  • Ms. R.14.26 (899), Cambridge, Trinity College, origine anglaise, XVe siècle, f. 53-54v

Anonyme de Bratislava
Anonyme XVe, Pologne

[Tractatus de musica mensurabili] Quoniam circa artem musicalis sciencie

Manuscrits

  • Ms. IV.Q.16, Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, première moitié XVe siècle, f. 151v-161

Éditions

 

Anonyme de Coussemaker I (4)
Anonyme XVe

Tractatus de musica figurata et de contrapuncto

Éditions

 

Anonyme de Coussemaker XII (3)
Anonyme XVe

[Quoniam per magis noti notitiam] Quoniam circa musicam quedam necessaria [...]

Manuscrits

  • Ms. F VIII 16, Basel, Universitätsbibliothek
  • Ms. Mus. ms. theor. 1590, Berlin, Staatsbibliothek Preußischer Kulturbesitz
  • Ms. Clm 30056 (olim Mus. Mss. 1573), München, Bayerische Staatsbibliothek, originaire d'Augsburg, daté 1463, copié par Ulrich Fugger, f. 2-42
  • Ms. 98 th. 4°, Regensburg, Bischöfliche Zentralbibliothek, Proskesche-Musikbibliothek, origine allemande, daté 1457-1476, f. 364-286
  • Ms. Add. 34200, London, British Library, origine allemande, daté de v. 1450, f. 42-49
  • Ms. II 395, Esztergom (H), Föszékezegyházi Könyvtár
  • Ms. 2/67 (IV 30), Bergamo, Biblioteca Civica, origine française ou italienne, XVe siècle, f. 256r (inclus dans un traité de plain-chant et de musique mesurée dans la tradition de Francon) [édition électronique de l'Université d'Indiana]
  • Ms.l. V. 30, Siena, Biblioteca comunale, origine italienne, fin XVe siècle, f. 14r (dans La Musica Lamberti)

Éditions

  • COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805-1876), dans «Scriptorum de musica medii aevi novam seriem a Gerbertina» [4 v.]. Durand, Paris 1864-1876; Olms, Hildesheim 1963, (I) 251-281; 292-294; 303-307
  • PALMER JILL M., Anonymous: Tractatus et compendium cantus figurati. Dans «Corpus Scriptorum de Musica» (35), American Institute of Musicology, Rome 1951; 1990

Bibliographie

  • WOLF JOHANNES, Geschichte der Mensural-Notation von 1250-1460. Leipzig 1904; Hildesheim-Wiesbaden 1965, p. 90, 91, 96, 98,146, 147, 150

 

Anonyme de Ellsworth
Anonyme XVe

[De modo canendi] In omnibus requiem quesivi […]

Manuscrits

  • Ms. MS 744 (Phillipps 4450), Berkeley, University of California, Brancroft Library, originaire de Paris, XVe siècle, f. 50-60

Éditions

  • ELLSWORTH OLIVER B., The Berkeley Manuscript. Dans «Greek and Latin Music Theory» (2), Lincoln, London 1984, p. 184-238

 

Anonyme de Kellner
Anonyme XVe

Pro facili informatione eorum, qui ad culmen (v. 1400)

Manuscrits

  • Ms. 312, Kremsmünnster, Benediktinerstift Kremsmünster

Éditions

  • KELLNER P. ALTMANN, Ein Mensuraltraktat aus der Zeit um 1400. Akademie Wien (94, 5) 1957, Wien 1958, p. 72-85 [ édition électronique de l'Université d'Indiana]

 

Anonyme de Melk
Anonyme XVe

Quoniam cantum mensuralem seu figuratum (1462)

Manuscrits

  • Ms. 9502, Melk, Stiftsbibliothek

Éditions

  • GALLO F. ALBERTO, Anonymus: Tractatulus de cantu mensurali seu figurativo musice artis. Dans «Corpus Scriptorum de Musica» (16), American Institute of Musicology 1971

Bibliographie

  • HAUB RITA, Codex Mellicensis 950. Dans W. Pass & A. Rausch (éd.), «Musica mediaevalis Europae occidentalis» (4) [Mittelalterliche Musiktheorie in Zentraleuropa], Tutzing 1998, p. 51-55

 

Anonyme de Tegernsee I
Anonyme XVe, Allemagne

Quoniam ut ait sapiens Ecclesiastici

Quoniam ut ait sapiens Ecclesiastici 40° Musica et vinum letificant cor et philosophus 8 politicorum musica (traité de plain-chant, 1436)

Manuscrits

  • Ms. Clm 18751, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande, XVe siècle, f. 155-160

Éditions

  • SCHMID HANS, Die musiktheoretischen Handschriften der Benediktiner-Abtei Tegernsee (thèse). München 1951, p. 104-105

 

Anonyme Tegernsee II
Anonyme XVe, Allemagne

Discantus est diversorum cantuum secundum modum tempus ac prolationem per figuras longas breves (musique mesurée et contrepoint, v. 1450)

Manuscrits

  • Ms. Add. 34200, London, British Museum, origine allemande, daté de v. 1450, f. 52-46v
  • Ms. Clm 19851, München, Bayerische Staatsbibliothek, daté 1483, f. 110-113v

Éditions

  • MEYER CHRISTIAN, Anonymi: Tractatus de cantu figurativo et de contrapuncto (c. 1430-1520). Dans «Corpus Scriptorum de Musica» (41), American Institute of Musicology, Neuhausen 1997, p. 36-47 [édition électronique de l'Université de l'Indiana]
  • SCHMID HANS, Die musiktheoretischen Handschriften der Benediktiner-Abtei Tegernsee (thèse). München 1951

 

Anonyme de Vipiten
Anonyme XVe

[Modus cantandi in mensuralibus] Iam sequitur de valoribus notarum et hoc iam dictatur […]

Manuscrits

  • Ms. sans cote, Sterzing, (Vipiteno), Stadtarchiv, Rathaus

Éditions

  • THURNHER EUGEN & ZIMMERMANN MANFRED, Die Sterzinger Miszellaneen-Handschrift. Dans «Litterae» (61), Göppingen 1979 [Göppinger Beiträge zur Textgeschichte;  fac-sim.]
  • WELKER LORENZ, Ein anonymer Mensuraltraktat in der Sterzinger Miszellaneen-Handschrift. Dans «Archiv für Musikwissenschft» (48) 1991, p. 255-281 [édition électronique de l'Université dIndiana]

 

Apothoma. Coma
Anonyme XVe

Apothoma. Coma. Coma. Diesis. Diesis. Tonus. Semitonium minus

Manuscrits

  • Ms. O.9.29 (1441), Cambridge, Trinity College, origine anglaise, daté 1416 (aussi 1460), rédigé par John Wilde, traité signé Robert de Brunham, f. 55

 

Arepto januam paulisper
Anonyme XVe

Arepto januam paulisper virium spiramine volens [...]

Manuscrits

  • Ms. Add. 16900, London, British Library, origine allemande, fin XVe-début XVIe siècle, f. 37-45

 

Ars musica, que apellatur liberalis
Anonyme XVe, Catalogne

Anonymus codex Barcinonensis

[a] Musica est una de septem artibus ; [b] Devem saber que en el art del cant [...]

Manuscrits

  • Ms. M. 1327, Barcelona, Biblioteca de Catalunya, origine catalane, XVe siècle, [a], f. 71-72; [b], f. 72v-89

Éditions

  • GÜMPEL KARL-WERNER, Zur Frühgeschichte der vulgärsprachlichen spanischen und katalanischen Musiktheorie. Dans «Spanische Forschungen d. Görresges. Gesammelte Auf-sätze zur Kulturgeschichte Spaniens» (24), Münster 1968, [a], p. 257-336

 

Aurea personat lyra
Anonyme XVe, Angleterre

Aurea personat lyra voce modulamina...

Manuscrits

  • Ms. Add. 4912, London, British Library, origine anglaise, XVIIIe siècle, copie Lansdowne 763, British Library, London
  • Ms. Lansdowne 763, id., origine anglaise, daté de v. 1450, copié par John Wylde. Copié dans le Ms. Add. 4912 (XVIIIe siècle), f. 55 [édition électronique de l'Université d'Indiana]

Autenticus autoralis
Anonyme XVe, Italie

Autenticus autoralis et auctoritate plenus

Manuscrits

  • Ms. Canonici Misc. 212 (S.C. 19688), Oxford, Bodleian Library, origine italienne, daté de v. 1400, f. 39v-40
  • Ms. plut. S. XXVI. 1, Cesena, Biblioteca Malatestina, XVe siècle, f. 196v-197r

Éditions

Bibliographie

  • FLOROS CONSTANTIN, Universale Neumenkunde [3 v.]. Kassel 1970, (II) p. 244
  • GOMBOSI OTTO, Studien zur Tonartenlehre des frühen Mittelalters. Dans «Acta Musicolo-gica» (10) 1938, p. 165

 

Blacke full ys perfet
Anonyme XVe

Blacke full ys perfet of [...]

Manuscrits

  • Ms. Add. 10336, London, British Library, origine anglaise, daté 1500, f. 106b

 

Brevi perstringatur ratione scientia
Anonyme XVe, Allemagne

Brevi perstringatur ratione scientia namque diminuitur (traité et tonaire cartusien)

Manuscrits

  • Ms. theol. lat. qu. 74, Berlin, Staatsbibliothek Preußischer Kulturbesitz, origine allemande, daté 1464, f. 104-126

 

B quadrata in Gamaut
Anonyme XVe

B quadrata in Gamaut ut mi sol la [...]

Manuscrits

 

Cantiones templarias aliquamdiu
Anonyme XVe, Allemagne

[Ratio canendi brevis carmina templaria.] Cantiones templarias aliquamdiu sine preceptis cecinimus [...] [Sur le chant liturgique]

Manuscrits

  • Ms. lat. oct. 282, Berlin, Staatsbibliothek Preußischer Kulturbesitz, origine allemande, daté 1464, f. 78-80v

 

Cantor sum qualis desmontrat
Anonyme XVe

Cantor sum qualis desmontrat musica talis (sur les ligatures)

Manuscrits

  • Ms. Bodley 77, Oxford, Bodleian Library, origine anglaise, XVe siècle, f. 94v

 

Cantus perfectus
Anonyme XVe, Angleterre

Cantus perfectus perfectus sic figuratur [...]

Manuscrits

  • Ms. R.14.26 (899), Cambridge, Trinity College, origine anglaise, XVe siècle., f. 119

Cantus est dileccio
Anonyme XVe, Italie

Cantus est dileccio et animi cordis [...]

Manuscrits

  • Ms. Ripoll 42, Barcelona, Arxiu de la Corona d'Aragó, originaire de l'abbaye bénédictine S.-Maria de Ripoll, daté 1018-1046, f. 78v, Cantus est dileccio et animi cordis [...] Vis tu bene discantare [...]

Cantus tria
Anonyme XVe, Bohême

Cantus tria habet reprehensibilia [...]

Manuscrits

  • Ms. O LIV (1638), Praha, Prazkéo hradu, knihovna metropolitní kapituly, originaire de Bohême, première moitié XVe siècle, f. 141

 

Circa modum discantandi
Anonyme XVe, Angleterre

Circa modum discantandi

Manuscrits

Éditions

  • GEORGIADES THRASYBULOS, Englische Diskanttraktate aus der ersten Hälfte des 15. Jahrhunderts. Dans «Schriftenreihe des Musikwissenschaftlichen Seminars der Universität München» (3), München 1937, p. 28-30

 

Circa initium musice artis
Anonyme XVe, Allemagne

Circa initium musice artis scribit Aristoteles princeps philosophorum [...] (traité de plain-chant)

Manuscrits

  • Ms. 77, Freiburg/B, Universitätsbibliothek, origine allemande, daté 1492-1495, f. 2-23

 

Circa artem musice scientie
Anonyme XVe, Allemagne

Circa artem musice scientie est sciendum ut eo melius et facilius [...] acquiri necesse est ut signetur [...] (fragment sur la musique mesurée)

Manuscrits

  • Ms. Clm 8951, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande, daté 1515 (copiste, Johannes de Maspach) et 1439 (copiste, Bartholomeus Fryesz), f. 125

 

Circa musicam est notandum
Anonyme XVe, Allemagne

Circa musicam est notandum quod subjectum in musica est hoc: convenit numerus sonorum [...] (traité de plain-chant)

Manuscrits

  • Ms. Clm 18800, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande, daté d'avant 1484, f. 134-138 (tableau de solmisation, f. 134v)

 

Circa artem
Anonyme XVe, Pologne

Circa artem musicalem notanda sunt aliqua pulcra [...]

Manuscrits

  • Ms. BOZ 61, Warszawa, Biblioteka Narodowa, origine polonaise, daté 1467, f. 288-293

 

Colors requisite to musicall proporcions
Anonyme XVe

Colors requisite to musicall proporcions ben thes [...]

Manuscrits

  • Ms. 466, London, Lambeth Palace, origine anglaise, daté 1524-1525, copié par William Chelle, f. 37

 

Coma est punctum cum virgula
Anonyme XVe

Coma est punctum cum virgula sursum [...]

Manuscrits

  • Ms. O.9.29 (1441), Cambridge, Trinity College, origine anglaise, daté 1416 (aussi 1460), rédigé par John Wilde, traité signé Robert de Brunham, f. 56v

 

Compendium musice
Anonyme XVe, Italie

Compendium musices

Éditions anciennes

  • Venezia, Giovanni Battista Sessa 1499 (4 exemplaires conservés)
  • Venezia, G. B. Sessa 1505 (5 exemplaires conservés),Tractatus musices
  • Venezia, Simone de Luere 1509 (7 exemplaires conservés), Compendium musices confectum ad faciliorem introductionem discentium
  • Venezia, Lucantonio Giunta 1513 (25 exemplaires conservés), Compendium musices confectum ad faciliorem instructionem cantumchoralem discentium: necton ad introductionem huius libelli qui cantorinus intitulatur: omnibus divino cultui perutilis et necessarius: ut in tabula hic immediate sequenti latius apparet; Venezia, Pietro Liechtenstein 1538 (7 exemplaires conservés)
  • Venezia, Lucantonio Giunta 1540 (6 exemplaires conservés)
  • Venezia, Pietro Liechtenstein 1541 (2 exemplaires conservés)
  • Venezia, eredi P. Rabani 1548 (1 exemplaires conservés)
  • Venezia, Pietro Liechtenstein 1549 (17 exemplaires conservés)
    • A : Wien, Österreichische Nationalbibliothek - Göttweig, Benediktinerstift - Kremsmünster, Benediktinerstift - B : Bruxelles, Bibliothèque Royale
      B : Bruxelles, Bibliothèque du conservatoire royal de musique
      D : Berlin, Staats-bibliothek Preußischer Kulturbesitz - Gotha, Forschung Bibliothek (Landesbibliothek) - Heidelberg, Musikwissens-chaftliches Seminar der Universität - Leipzig, Universitätsbibliothek - München, Bibliothek des Musikwissenschaftli-chen Seminars der Univ. - Münster, Bischöfliches Diözesanarchiv - München, Universitätsbibliothek - Wolfenbüttel, Herzog August Bibliothek
      E : Sevilla, Biblioteca colombina
      F : Paris, Bibliothèque nationale - Solesmes, Abbaye St. Pierre - Paris, Bibliothèque de France
      GB : Cambridge, University Library - Glasgow, Euing Musical library - London, British Museum - Oxford, Bodleian Library - Tenbury, St. Michael's College - I : Bergamo, Biblioteca Civica - Bologna, Biblioteca del Conservatorio (Liceo Musicale ; oggi civico Museo Bibliografico Musicale) - Firenze, Biblio-teca del Conservatorio - Firenze, Biblioteca Marucelliana - Firenze, Biblioteca nazionale centrale - Lodi, Biblioteca comunale Laudense - Lucca, Bibl. governativa - Ostiglia (Mantova), Fondazione Greggiati - Parma, Biblioteca del Conservatorio - Roma, Biblioteca Casanatense - Roma, Biblioteca S. Cecilia (Conservatorio) - Trieste, Museo teatrale - Venezia, Bibl. dell'Accademia Querini-Stampalia - Venezia, Biblioteca nazionale Marciana - Vicenza, Biblioteca comunale Bertoliana - NL : Den Haag, Gemeente Museum
      US : Ann Arbor, Mich., William L. Clements Library University of Michigan - Berkeley, Calif., Music Library University of California - Boston, Mass., Music De-partment, Boston Public Library - Cambridge, Mass., Houghton library, Harvard university - Chicago, Ill. Newberry library - New York, N. Y., Music Division, New York Public Library - Poughkeepsie, N. Y., Vassar College library - Rochester, N.Y., Sibley Music Library, Eastman School of Music - San Francisco, Calif., The Frank V. De Bellis Collection, San Francisco State College - Waco, Texas, Baylor University Library - Washington, D.C., Music Divi-sion, Library of Congress - Williamstown, Mass., Chapin Library College

Éditions modernes

Bibliographie

  • CRAWFORD DAVID, The Compendium Musices: Musical Continuity among the Sixteenth-Centu-ry Italian Clergy. Dans «La musique et le rite sacré et profane», Strasbourg 1986, (2) p. 195-216

 

Componentes et cantantes
Anonyme XVe, Bohême

  • Componentes et cantantes cantilenas ab ecclesia non approbatas [...]

Manuscrits

Ms. O III (1587), Praha, Prazkéo hradu, knihovna metropolitní kapituly, originaire de Bohême, XVe siècle

 

Concordantias scire volentibus
Anonyme XVe, Angleterre

Concordantias scire volentibus in primis notandum est [...]

Manuscrits

  • Ms. O.9.29 (1441), Cambridge, Trinity College, origine anglaise, daté 1416 (aussi 1460), rédigé par John Wilde, traité signé Robert de Brunham, f. 56; Ms. R.14.26 (899), id., origine anglaise, XVe siècle

 

Concordantie omnium notarum
Anonyme XVe, Allemagne

Concordantie omnium notarum et eodem modo sumuntur superius sicut inferius [...] (sur les modes)

Manuscrits

  • Ms. Clm 4387, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande, XVe siècle, f. 45

Éditions

  • HUGLO MICHEL, L es tonaires. Inventaire, analyse, comparaison. C.N.R.S., Société Française de Musicologie, Paris, Heugel 1971, p. 425

 

Concordanciarum perfecte
Anonyme XVe, Allemagne

Concordanciarum perfecte, ut unisonus [...] Hoc ita intellige in hac clave cfaut per se tacta dicitur unisonus [...] (traité d'orgue)

Manuscrits

  • Ms. Clm 7755, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande, daté 1463, f. 276-280

Éditions

  • GÖLLNER THEODOR, Formen früher Mehrstimmigkeit in deutschen Handschriften des späten Mittelalters. Dans «Münchener Veröffentlichungen zur Musikgeschichte» (6), Tutzing 1961, p. 167-178 (éd. en fac-sim.)

Bibliographie

  • HALM CAROLUS (KARL, 1809-1882), & LAUBMANN G., Catalogus latinorum Biblioteca Regiae Monacensis. München 1868-1881 (Catalogus codicum manuscriptorum Biblioteae Regiae Monacensis). 1881, (III, IV) p. 196
  • SCHRADE LEO (1903-1964), Die Handschriftliche Überlieferung der ältesten Instrumentalmusik. Tutzing 1968, p. 123
  • STROHM REINHARD, Ein Zeugnis früher Mehrstimmigkeit in Italien. Dans « Festschrift Bruno Stäblein zum siebzigsten Geburtstag », Kassel 1967, p. 241

 

Contra merorem
Anonyme XVe, Allemagne

Musice studium

Contra merorem gaudia cape inquit Henricus Florentinus [...] libro eius tertio in quibus verbis ipsa philosophia [...] Musice studium inter cetera artium studia non fore negligendum [...] (plain-chant)

Manuscrits

  • Ms. 8° Luneb. 82, Göttingen, Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek, XVe siècle, f. 165v-166v
  • Ms. 78 Quodl. 4° (cat. 4043), Wolfenbüttel, Herzog-August-Bibliothek, origine allemande, fin XVe début XVIe siècle, f. 4-14v

 

Contrapunctus nichil aliud est in notam
Anonyme XVe, Allemagne

[a] Contrapunctus nichil aliud est in notam quondam aliam notam ponere [...] (règles de contrepoint); [b] Nota quod sex sunt note per quas omnis cantus cantatur [...] (solmisation); [c] Quedam musice plane introductoria utilitati rudimentum [...] (plain-chant)

Manuscrits

  • Ms. Clm 15632, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande, fin XVe siècle, f. 103v-106v

 

Cribrum proportionum
Anonyme XVe

Cribrum proportionum

Manuscrits

  • Ms. R.14.26 (899), Cambridge, Trinity College, origine anglaise, fin XVe siècle, f. 256

 

Cum ars musica que inter phylosophie
Anonyme XVe

Cum ars musica que inter phylosophie filias censetur non ultima [...] (traité de plain-chant)

Manuscrits

  • Ms. Hs. II. 375, Mainz, Stadtbibliothek, daté 1466 avec prudence, f. 24-39v

 

Cum cantorum in orbe
Anonyme XVe, Allemagne

Cum cantorum in orbe refulsa est invidia cantum obnubilando mesurabilem expedit eruditis in trivio [...] (traité de musique mesurée)

Manuscrits

  • Ms. 98 th. 4°, Regensburg, Bischöfliche Zentralbibliothek, Proskesche-Musikbibliothek, origine allemande, daté 1457-1476, f. 287-309

 

Cum de mensurabili
Anonyme XVe

Cum de mensurabili musica sit nostra praesens intentio (v. 1400)

Manuscrits

  • Ms. Add. 21455, London, British Library, origine anglaise, daté de v. 1400, f. 3-6a

Éditions

 

Anonyme de Coussemaker V (3)
Anonyme XVe

Ars cantus mensurabilis [Cum multi antiqui modernique cantores [...] (incipit de l'anonyme : Vocum copulatones: Cum multi veterum ac modernorum de diaphonia)

Manuscrits

  • Ms. Lat. 7369, Paris, Paris, Bibliothèque Nationale
  • Ms. A 49, Bologna, Civico Museo; Ms. 734, Firenze, Biblioteca Medicea Riccardiana, début XVe siècle, f. 109v-122r; Ms. Pluteo XXIX. 48, id., XVe siècle, f. 73v-82v

Éditions

  • COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805-1876), dans «Scriptorum de musica medii aevi novam seriem a Gerbertina» [4 v.]. Durand, Paris 1864-1876; Olms, Hildesheim 1963, (III) p. 379-398
  • BALENSUELA C. MATTHEW, A rs cantus mensurabilis mensurata per modos iuris. Dans « Greek and Latin Music Theory » (10), Lincoln, London 1994 [édition électronique de l'Université d'Indiana]

Bibliographie

  • BRUMANI BIANCAMARIA & CILIBERTI GALLIANO, Una nuova fonte del trattato Ars cantus mensurabilis dell'Anonimo V. Esercizi. Musica e Spettacolo (14) 1995, p. 19-23
  • WOLF JOHANNES, G eschichte der Mensural-Notation von 1250-1460. Leipzig 1904, Hildesheim-Wiesbaden 1965, p. 90, 93, 101, 128, 134, 138, 139

 

Cartula de canto plano
Anonyme XVe, Italie

Et dixit Guido

Manuscrits

  • Ms. Ripoll 42, Barcelona, Arxiu de la Corona d'Aragó, originaire de l'abbaye bénédictine S.-Maria de Ripoll, daté 1018-1046, f. 70-71v; Ms. 329, Toledo, Biblioteca Pública del Estado, origine espagnole, XVe siècle (éd. Gümpel)

Éditions

  • GÜMPEL KARL-WERNER, Gregorianischer Gesang und Musica ficta. Bemerkungen zur spanischen Musiklehre des 15. Jahrhunderts. Dans «Archiv für Musikwissenschaft» (47) 1990, p. 120-147 [Ms. R. 329]

 

Cum notum sit
Anonyme XVe, Italie
Pseudo Johannes de Muris

Cum notum sit [...] (contrepoint)

Manuscrits

  • Ms. ML 171 J 6 Case, Washington, Library of Congress, Music Division, origine vénitienne, daté 1465-1477, f. 112v-117v

Éditions

  • COUSSEMAKER CHARLES-EDMOND-HENRI DE (1805-1876), dans «Scriptorum de musica medii aevi novam seriem a Gerbertina» [4 v.]. Durand, Paris 1864-1876; Olms, Hildesheim 1963, (III) p. 60a-68b

 

Cum secundum omnes modernos
Anonyme XVe, Allemagne

Cum secundum omnes modernos musicos omnis cantus [...] (sur les tons, & formules d'intonation)

Manuscrits

  • Ms. Clm 8951, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande, daté 1515 (copiste, Johannes de Maspach) et 1439 (copiste, Bartholomeus Fryesz), f. 120-124

 

Cum sit necessarium festinare
Anonyme XVe, Allemagne

[a] Cum sit necessarium festinare ad ea que homini letitiam conferunt [...] Namque musica quam quidam moysicam a Moyse inventore [...] ; [b] Cum sit necessarium festinare ad ea que homini letitiam conferunt [...] Nunc eam aggrediente primo de eo quod quidam super videndum [...] ; [c] Expedit ac rationi consonum [...] ; [d] Cum non aliud nisi recte canenndi notitia prohibeatur [...] (traités de plain-chant et fragment, glosés)

Manuscrits

  • Ms. Clm 18932, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande, daté 1496 & 1516, f. 6-69

 

Cum superius sufficienter pro iuvenum
Anonyme XVe, Allemagne

Cum superius sufficienter pro iuvenum informatione dictum sit de musice, clavibus et earumdem locum mutationibus [...] (intervalles et tons)

Manuscrits

  • Ms. Clm 6037, München, Bayerische Staatsbibliothek, originaire de Ebersberg (Allemagne), daté 1448, f. 121v-126v

 

Cupientes habere notitiam artis
Anonyme XVe, Allemagne

[a] Cupientes habere notitiam artis componendi videant primo quod summa cum diligentia species concordantiarum [...] (traité des intervalles); [b] Etsi tota musica propter utilitatem quam inter ceteras artes ingenuas [...] (traité de musique mesurée)

Manuscrits

  • Ms. 82.6 Quodl. 4° (cat. 4045), Wolfenbüttel, Herzog-August-Bibliothek, origine allemande, XVe siècle, [a], f. 17-20; [b], f. 21-32. (f. 21, tableau de solmisation)

 

Dactilus ex prima longa
Anonyme XVe

Dactilus ex prima longa et duabus brevibus [...]

Manuscrits

  • Ms. 466, London, Lambeth Palace, origine anglaise, daté 1524-1525, copié par William Chelle, f. 48v
  • Ms. O.9.29 (1441), Cambridge, Trinity College, origine anglaise, daté 1416 (aussi 1460), rédigé par John Wilde, traité signé Robert de Brunham, f. 55; Ms. Add. 10336, London, British Library, origine anglaise, daté 1500, f. 105

 

Dant duo re duo mi duo fa
Anonyme XVe

Dant duo re duo mi duo fa [...]

Manuscrits

  • Ms. Add. 4912, London, British Library, origine anglaise, XVIIIe siècle, copie Lansdowne 763
  • Ms. Lansdowne 763, id., origine anglaise, daté de v. 1450, copié par John Wylde, Copié dans le Ms. Add. 4912 (XVIIIe siècle), f. 68v

 

Debemus scire quod omne contrapuntum
Anonyme XVe, Italie

Debemus scire quod omne contrapuntum debet incipere [...]

Manuscrits

  • Ms. Add 36986, London, British Library, origine italienne, fin XVe -début XVIe siècle, f. 24v-25v

Decens namque videtur
Anonyme XVe

Decens namque videtur et venustum ut si quod ordiendum est (traité sur les tons)

Manuscrits

  • Ms. 8° Cod. 62, Augsburg, Staats- und Stadtbibliothek, origine allemande, daté 1481-1483, f. 95: Nota quod in registro tonorum per patres bursfeldenses [...] Decens namque videtur et venustum ut si quod ordiendum est [...] ; f. 97, Primi toni differentia in sua succincliori forma [...]

 

De igitur silentio transeamus
Anonyme XVe

De igitur silentio transeamus quidditatem et divisionem musice [...]

Manuscrits

  • Ms. Arundel 299, London, British Library, origine allemande ou autrichienne, daté 1491, f. 90rv

 

De modo discantandi quod dicitur
Anonyme XVe, Italie

De modo discantandi quod dicitur secundum gallicos [...]

Manuscrits

Ms. ML 171 J 6 Case, Washington, Library of Congress, Music Division, origine vénitienne, daté 1465-1477, f. 79rv

 

De modis quibus se omnis
Anonyme XVe, Allemagne

De modis quibus se omnis cantus habeat [...] (plain-chant et tonaire)

Manuscrits

  • Ms. Clm 24809, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande, daté de v. 1406-1417, f. 157-170, formules interpolée

 

De origine musicae artis
Anonyme XVe, Angleterre

De origine musicae artis quia rudem lectorem vidimus

Manuscrits

  • Ms. Add. 4912, London, British Library, origine anglaise, XVIIIe siècle, copie Lansdowne 763
  • Ms. Lansdowne 763, id., daté de v. 1450, copié par John Wylde, Copié dans le Ms. Add. 4912 (XVIIIe siècle), f. 69-87

 

De quo ille presens libellus
Anonyme XVe, Allemagne

De quo ille presens libellus est musicalis debet ergo sciri quomodo musica notificatur [...] (partie de traité de plain-chant)

Manuscrits

  • Ms. M. Ch. Q. 14, Würzburg, Universitätsbibliothek, origine allemande, XVe siècle, f. 433-434

 

Devemos saber que en el arte
Anonyme XVe, Castille

Devemos saber que en el arte del canto llano avemos eynte letras [...]

Manuscrits

  • Ms. 14, Silos (Santo Domingo de Silos) Archivio de la Abadía Benedictina, origine castillanne, daté de v. 1450, f. 100-106
  • Ms. 329, Toledo, Biblioteca Pública del Estado, origine espagnole, XVe siècle, f. 1-41

 

De typo et eius natura
Anonyme XVe

De typo et eius natura. Natura typus ergo dicitur [...]

Manuscrits

  • Ms. Pepys 1236, Cambridge, Magdalene College, origine anglaise (Christ Church, Canterbury?), XVe siècle, f. 104v,
  • Ms. Add. 10336, London, British Library, origine anglaise, daté 1500, f. 6-18
  • Ms. 466, London, Lambeth Palace, origine anglaise, daté 1524-1525, copié par William Chelle, f. 10-18

 

Diatessaron dicitur dya
Anonyme XVe

Diatessaron dicitur dya quod est de [...]

Manuscrits

  • Ms. Add. 10336, London, British Library, origine anglaise, daté 1500, f. 102v-103
  • Ms. 466, London, Lambeth Palace, origine anglaise, daté 1524-1525, copié par William Chelle, f. 34v-35

 

Dicendum quod note
Anonyme XVe, Italie

Dicendum quod note ponuntur in ut [...]

Manuscrits

  • Ms. Add 36986, London, British Library, origine italienne, fin XVe-début XVIe siècle, f. 33

 

Dicte de differentiis
Anonyme XVe

Dicte de differentiis tonorum in generali [...]

Manuscrits

  • Ms. Cpv 4774, Wien, Österreichische Nationalbibliothek, XVe siècle, f. 74r

 

Dictis super addenda diligenter
Anonyme XVe, Allemagne

Dictis super addenda diligenter attendant prolatis dinoscere modernos discantus [...] (musique mesurée)

Manuscrits

  • Ms. Clm 5947, München, Bayerische Staatsbibliothek, origine allemande, daté 1492-1493

Bibliographie

  • HALM CAROLUS (KARL, 1809-1882), & LAUBMANN G., Catalogus codicum latinorum Bibli-othecae Regiae Monacensis. München 1873, (I, III) p. 60
  • WOLF JOHANNES, Handbuch der Notationskunde (II). Leipzig 1913, p. 17
  • SCHRADE LEO (1903-1964), Die handschriftliche Überlieferung der ältesten Instrumentalmusik. Tutzing 1968, p. 94
  • HUGLO MICHEL, Les tonaires. Inventaire, analyse, comparaison. CNRS. Société Française de Musicologie. Paris, Heugel 1971, p. 428
  • GÖLLNER THEODOR, Formen früher Mehrstimmigkeit in deutschen Handschriften des späten Mittelalters. Dans «Münchner Veröffentlichungen zur Mmusikgeschichte» (6), Tutzing 1961

Jean-Marc Warszawski
Novembre 1995 - 1er novembre 2008

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